مصرف تخمه آفتاب گردان شمشیری باعث سنگ کلیه می شود

فتابگردان در منیتوبا
همه گونه های تخمه آفتاب گردان شمشیری رشد یافته در مانیتوبا هیبریدی هستند و بر اساس استفاده نهایی آنها می توان آنها را به دو دسته آفتابگردان روغنی یا شیرینی طبقه بندی کرد.

تقریباً 60٪ از کل آفتابگردان های کانادایی از نوع شیرینی هستند که عمدتاً به عنوان غذای تنقلات برشته شده در پوسته یا به عنوان دانه های پوست کنده برای صنعت پخت به بازار عرضه می شوند.

اگرچه درصد قابل توجهی از این بازار داخلی (آمریکای شمالی) است، پردازنده های کانادایی به طور فزاینده ای به بازارهای اروپا، خاورمیانه و آسیا دسترسی پیدا می کنند.

روغن آفتابگردان دانه روغنی در صنعت تغذیه پرندگان و خرد کردن برای روغن  تخمه آفتابگردان استفاده می شود که یکی از با کیفیت ترین روغن های گیاهی است.

بازار غذای پرندگان در درجه اول از دانه های تخمه آفتابگردان روغنی استفاده می کند، اما برخی از دانه های شیرینی کوچکتر نیز برای دانه پرندگان استفاده می شود.

آفتابگردان از نوع روغنی
آفتابگردان هایی که برای روغن کشت می شوند با پوسته سیاه مشخص می شوند. با تخمه آفتابگردان های روغنی 3 گروه مختلف وجود دارد: سنتی، اولئیک متوسط (NuSun) و اولئیک بالا.

این گروه بندی ها بر اساس مشخصات روغن خاص آنها انجام می شود. واریته‌های اولئیک میانی دارای مشخصات روغنی هستند که نسبت به گونه‌های سنتی و آفتابگردان با اولئیک بالا متوسط است.

آفتابگردان نوع شیرینی
آفتابگردان های غیر روغنی یا شیرینی پزی دارای پوسته راه راه هستند و عمدتاً برای بازار غذای انسان استفاده می شوند. عملکرد گل آفتابگردان قنادی ارتباط نزدیکی با کیفیت دانه دارد. تنها بزرگترین آفتابگردان نوع شیرینی برای مصرف انسان استفاده می شود و تحمل کمی برای آسیب پرندگان یا حشرات وجود دارد.

آفتابگردان های نوع شیرینی دارای وزن استاندارد 25 پوند در بوشل در مقایسه با 30 پوند در بوشل برای آفتابگردان های روغنی هستند. حداقل وزن آزمون کمیسیون غلات کانادا برای آفتابگردان شماره 1 کانادا 155 گرم در 0.5 لیتر برای آفتابگردان نوع شیرینی، 169 گرم در 0.5 لیتر برای آفتابگردان نوع روغن است.