ساختمان مخوف آمریکا که با سنگ ساختمانی مروارید ساخته شده

بخش‌هایی از کشور بیشتر مواجهه ها هستند در نواحی پیرامونی، جایی که سنگ‌های جوان‌تر هستند، یافت می‌شود با فرسایش حذف شده است.

سنگ های مروارید را می توان به مجتمع های پایینی، میانی و بالایی تقسیم کرد مجتمع پایین احتمالاً شامل گنیس‌های آرکئن، میگماتیت‌ها و گرانیتوئیدها است که زیرزمینی را برای توالی‌های آتشفشانی رسوبی مجتمع‌های پروتروزوییک میانی و بالایی تشکیل می‌دهند.

این توالی ها اساساً تغییر شکل چند فازی را نشان می دهند و دگرگونی درجه پایین تا متوسط. با این حال سنگ های پروتروزوییک شمال اتیوپی، هر چند به شدت تغییر شکل یافته اند، فقط دگردیسی ضعیفی دارند.

انواع سنگ ساختمانی مروارید ، عمدتاً گرانیتوئیدی از سن پروتروزوئیک تا اوایل پالئوزوئیک به صورت اجسام نفوذی رخ می دهد در واحدهای دگرگونی مروارید بعضی از اینها قبل یا همزمان با رویدادهای تکتونومتامورفیک قرار گرفته اند. دیگران این وقایع را پس از تاریخ ثبت می کنند.

سنگهای رسوبی پالئوزوئیک پسین تا مزوزوئیک اتیوپی در طی یک تجاوز منطقه ای از اقیانوس هند و به دنبال آن بالا آمدن و فرسایش مزوزوئیک پسین در بخش مرکزی غربی کشور، بخش پایینی جانشینی مزوزوئیک توسط ماسه سنگ آدیگرات از سن تریاس تا ژوراسیک نشان داده شده است.

این به طور ناسازگاری در زیرزمین مروارید قرار دارد، یا بر روی سنگ‌های رسوبی پالئوزوئیک به‌طور محلی توسعه‌یافته اندکی ناسازگار است. ضخامت ماسه سنگ آدیگرات متفاوت است از چند تا 800 متر، و اساسا از قرمز تا زرد تشکیل شده است.

ماسه سنگ کوارتز به خوبی طبقه بندی شده است. قسمت بالایی اما در داخل است مکان های آهکی، به ویژه نزدیک به انتقال به سنگ آهک های پوشاننده از گروه آنتالو. سنگ آهک های ضخیم در قسمت میانی این گروه توسعه یافته اند. اینها متفاوت است.

از سنگ‌های آهکی نزدیک به ساحل، از طریق سنگ‌واره‌ها، سنگ آهک کم رنگ و سنگ آهک مارن تا سیاه رسوب کرده است آب عمیق تر در منطقه هرار، همبستگی احتمالی با سنگ آهک آنتالو، سری Hamanlei، بسترهای ضخیم را به نمایش می گذارد سنگ آهک رنگ پریده، کلسیتی تا دولومیتی.