خواص مصرف تخمه آفتابگردان

دانه های روغنی بیشتر به عنوان منبع روغن نباتی با خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد استفاده می شود [22]. تکنیک‌های استخراج سنتی شامل استفاده از پرس مکانیکی (پرس گرم یا سرد) یا حلال‌ها است [23،24].

تخمه آفتابگردان سقز به دلیل دسترسی آسان و فواید سلامتی متعدد (حفظ سطح کلسترول پایین و لیپوپروتئین با چگالی کم در بدن انسان، آنتی اکسیدان، ضد سرطان، ضد فشار خون، ضد التهاب، محافظ پوست و ضد درد) به طور گسترده در اروپا ترجیح داده می شود. مکزیک و چندین کشور آمریکای جنوبی.

پس از استخراج، در دمای اتاق مایع باقی می ماند و ماندگاری آن در دمای 10 درجه سانتی گراد و در تاریکی بیش از یک سال است [11،25]. اجزای اصلی لینولئیک (59-65٪) و اسیدهای اولئیک (30-70٪) هستند.

اینها 48 تا 78 درصد از کل پروفایل اسیدهای چرب را نشان می دهند. همچنین درصد کمی از اسیدهای پالمیتیک و استئاریک (15٪ برای هر دو اسید چرب) موجود است [26،27].

روغن آفتابگردان همچنین سرشار از ویتامین ها (نقش مهم در عملکرد خوب پوست، اعصاب و سیستم گوارش)، مواد معدنی (نقش در فرآیندهای آنزیمی و متابولیک) و فیتوکمیکال عالی مانند کاروتنوئیدها، توکوفرول ها، فنول ها و توکوترینول ها با فعالیت آنتی اکسیدانی است.

تنوع ترکیب به گونه تخمه آفتابگردان خام عمده و روش های استخراج به کار گرفته شده بستگی دارد [28،29].

کیک های روغنی محصولات جانبی اصلی هستند که پس از استخراج روغن از دانه ها به دست می آیند. سپس آنها را در هوا خشک می کنند تا آب قبل از ذخیره سازی خارج شود.

گاهی اوقات آنها را به دو شکل آرد (مواد آسیاب شده) و گلوله در می آورند.

این اصطلاح مترادف با پرس کیک، غذا و غذای روغنی است.

از نظر شکل ظاهری، تخمه آفتابگردان خام دارای طعم و بوی خاصیت ماده اولیه اولیه بدون بوی کپک، کپک، ترش و بیگانه است. رنگ از سیاه به خاکستری تغییر می کند [30].

به طور کلی، این کنجاله در رژیم غذایی حیوانات به عنوان خوراک استفاده می شود زیرا منبع عالی پروتئین است و در نتیجه باعث افزایش زیست توده می شود [31،32،33].

همچنین می توان از آن برای مصرف انسان استفاده کرد. اسیدهای آمینه ضروری موجود در کیک آفتابگردان عبارتند از سیستئین، متیونین، لوسین، والین، ایزولوسین، تریپتوفان، آلانین و فنیل آلانین [25]. از نظر مواد معدنی و ویتامین ها، فسفر، تیامین، نیکوتین، اسیدهای پانتوتنیک و ریبوفلاوین غالب هستند [26].

فرآیند پوست کنده باعث کاهش تخمه آفتابگردان چینی فیبر و افزایش محتوای پروتئین می شود [34]. تفاوت در ترکیب شیمیایی بسته به تنوع، شرایط رشد، پوست گیری و روش استخراج متفاوت است [35].

  • منابع:
    1. Nutritional Characteristics Assessment of Sunflower Seeds, Oil and Cake. Perspective
  • تبلیغات: 
  1. بینش معنادار درمورد استفاده از رنگ ها
  2. قیمت انواع پارچه لگ چرم صادراتی
  3. بهترین تولیدکننده تاپ ورزشی نخی زنانه
  4. بررسی اصل و ریشه ی کشمش